دود رستوران ها می تواند برای سلامتی مضر باشد و همچنین می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط شود. دستگاه تصفیه دود رستوران ها می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

دستگاه تصفیه دود رستوران ها می تواند دود، بو و سایر آلاینده ها را از هوا حذف کنند. این دستگاه ها معمولاً دارای فیلتری هستند که ذرات بزرگ مانند چربی و خاک را از هوا حذف می‌کنند. برخی از دستگاه های تصفیه هوا همچنین دارای یک فیلتر ثانویه هستند که گازهای مضر مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن را از هوا حذف می کنند.

دستگاه تصفیه دود برای رستوران ها می تواند برای انواع رستوران ها، از جمله رستوران های کوچک تا رستوران های بزرگ استفاده شود. این برای دود رستوران ها مزایای زیادی دارد. آن‌ها می توانند به بهبود کیفیت هوا در رستوران که برای سلامت کارکنان و مشتریان ضروری می‌باشد و همچنین به کاهش خطر آتش سوزی کمک کنند، زیرا ذرات چربی را از هوا حذف می کنند که می تواند باعث آتش سوزی شود. علاوه بر این، دستگاه تصفیه دود برای رستوران به بهبود ظاهر رستوران کمک کرده، زیرا دود و بو را از هوا حذف کرده و باعث ایجاد یک محیط مطبوع و دلپذیرتر برای کارکنان و مشتریان می‌شود.

دستگاه تصفیه دود برای رستوران ها یک وسیله ضروری  است که در زمان پخت غذاهای سرخ شده یا گریل شده و کباب شده از آن استفاده می‌شود.

این برای دود رستوران ها در انواع مختلفی از اندازه ها و ظرفیت ها موجود هستند، بنابراین می توان دستگاهی را انتخاب کرد که متناسب با نیازهای هر رستوران باشد.

دود داخل رستوران می تواند عوارض زیادی برای مشتریان و کارکنان داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از: بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت و سرطان ریه، تحریک چشم، بینی و گلو مخصوصا در اماکنی مانند کبابی ها، سردرد، سرگیجه و خستگی، مشکلات خواب، افزایش خطر ابتلا به آلرژی، کاهش عملکرد شناختی، فزایش خطر مرگ زودرس مخصوصا برای کسانی که دچار مشکلات قلبی، ریوی و تنفسی هستند.

 

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که تمام رستوران هایی که غذاهای سرخ شده یا گریل شده و کباب شده سرو می کنند، از دستگاه تصفیه هوا برای دود استفاده کنند.

در اینجا برخی از الزامات سازمان بهداشت جهانی برای استفاده از دستگاه تصفیه دود در رستوران ها آورده شده است:

  • دستگاه تصفیه دود باید از فیلتراسیون مناسبی برخوردار باشد و قادر به فیلتر کردن هوا از دود، ذرات معلق، گازها و آلاینده های دیگر باشند و در نتیجه قادر به جذب دود و بو از هوا باشند.
  • دستگاه تصفیه دود باید ظرفیت کافی برای جذب دود و بو از آشپزخانه را داشته باشد.
  • دستگاه تصفیه دود باید به طور صحیح نصب و سرویس شود.
  • قادر به کار در دما و رطوبت بالا باشند.
  • قابل تعمیر و نگهداری آسان باشند.

 

استفاده از دستگاه های تصفیه دود

دستگاه های تصفیه دود می توانند تاثیر زیادی بر از دست دادن مشتری های رستوران ها داشته باشند. همچنین می تواند باعث شود که غذا طعم و عطر نامطبوعی داشته باشد. همه این عوامل می توانند باعث شوند که مشتریان کمتر به رستوران ها برگردند. این در حالیست که یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که رستوران هایی که از دستگاه های تصفیه دود استفاده می کنند، 20% بیشتر احتمال دارد که توسط مشتریان به عنوان مکانی برای غذا خوردن توصیه شوند. مطالعه دیگری نشان داد که رستوران هایی که از دستگاه های تصفیه دود استفاده می کنند، 15% بیشتر احتمال دارد که توسط مشتریان به عنوان مکانی برای غذا خوردن انتخاب شوند، بنابراین دستگاه های تصفیه دود می توانند سرمایه گذاری ارزشمندی برای رستوران ها باشند.

دود رستوران ها شامل طیف گسترده ای از آلاینده ها است که می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. برخی از شایع ترین آلاینده های موجود در دود رستوران ها عبارتند از: ذرات معلق در هوا، ترکیبات آلی فرار، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، مونوکسید کربن، نیتروژن دی اکسید، سولفور دی اکسید که به برخی از عوارض هر کدام از آن ها اشاره می‌کنیم:

ذرات معلق در هوا (PM) :ذراتی هستند که قطر آن‌ها 10 میکرومتر یا کمتر است و می تواند از منابع مختلفی مانند احتراق سوخت های فسیلی، کشاورزی و فرسایش خاک وارد هوا شود. به ریه ها و قلب آسیب برساند و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان ریه و مرگ زودرس را افزایش دهد.

هیدروکربن های آروماتیک (PAHs) :گروهی از مواد شیمیایی هستند که در احتراق سوخت های فسیلی، تولید مواد پلاستیکی و فرایندهای صنعتی تولید می شوند.

مونوکسید کربن (CO) :گازی بدون رنگ، بو و مزه است که در اثر احتراق ناقص سوخت های فسیلی تولید می شود.و می تواند به خون آسیب برساند و می تواند توانایی خون را برای حمل اکسیژن کاهش دهد. این می تواند منجر به سرگیجه، سردرد، خستگی و حتی مرگ شود.

نیتروژن دی اکسید (NO2) :گازی قرمز مایل به قهوه ای است که در اثر احتراق سوخت های فسیلی تولید می شود.

سولفور دی اکسید (SO2) :گازی زرد مایل به قهوه ای است که در اثر احتراق سوخت های حاوی گوگرد تولید می شود.

نکته مهم است که قرار گرفتن در معرض هر یک از این آلاینده ها می تواند به سلامت شما آسیب برساند و همانطورکه قبل تر به ان اشاره شد به ریه ها و قلب آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان ریه و مرگ زودرس را افزایش دهد.

بنابراین با توجه به آلاینده هایی که به آن ها اشاره کردیم دستگاه تصفیه دود باید قدرت مکش بالا، حجم هوادهی بالا، کم صدا، طراحی مناسب، ارزان تر، باکیفیت تر،و از همه مهمتر دارای فیلتراسیون پلاسما باشد.

  • قدرت مکش: قدرت مکش دستگاه تصفیه هوا میزان هوایی را که می تواند در هر دقیقه فیلتر کند، اندازه گیری می کند. قدرت مکش بالاتر به معنای فیلتر کردن سریعتر آلاینده ها از هوا است.
  • نوع فیلتر: فیلتر پلاسما بهترین فیلتر برای دستگاه تصفیه دود است زیرا می تواند 99.97% از ذرات معلق در هوا را حذف کند، از جمله ذرات ریزتر از 0.3 میکرومتر که می توانند وارد ریه ها شوند و باعث مشکلات سلامتی شوند.
  • سطح صدا: سطح صدای دستگاه تصفیه هوا میزان صدایی را که تولید می کند، اندازه گیری می کند. سطح صدای پایین به معنای کم سر و صداتر بودن دستگاه است که دستگاه هایی که دارای فیلتر پلاسما هستند،معمولاً بی صدا هستند و می توانند در طول شب نیز استفاده شوند.
  • حجم هوادهی بالا: دستگاه تصفیه دود باید دارای حجم هوادهی بالایی باشد تا بتواند مقدار زیادی از هوا را در هر دقیقه فیلتر کند. این امر به ویژه برای رستوران هایی که فضای بزرگی دارند مهم است.
  • طراحی زیبا: دستگاه تصفیه دود باید دارای طراحی زیبا باشد تا در فضای رستوران شما زیبا به نظر برسد.
  • نوع فیلتر: فیلتری که شما از آن استفاده می‌کنید باید در میان به دیگر فیلترها ارزان ترین، باکیفیت ترین و در نتیجه کارامدتر باشد که پیشنهاد ما به شما فیلتر پلاسما است.
علت کارآمد تر بودن فیلتر پلاسما نسبت به دیگر فیلتر های دستگاه‌های تصفیه دود

حال سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که چرا فیلتر پلاسما از دیگر فیلترهایی که در دستگاه های تصفیه دود استفاده می شوند کارآمد تر است؟

دستگاه های تصفیه دود با فیلتر پلاسما دارای مزایای زیادی نسبت به دستگاه های تصفیه دود با فیلترهای سنتی هستند. این مزایا عبارتند از: قدرت فیلتراسیون بالاتر، سرعت فیلتراسیون بالاتر، عمر طولانی تر، ارزان تر، باکیفیت تر، استفاده از بهترین فیلتر دود

 

  • قدرت فیلتراسیون بالاتر: فیلترهای پلاسما می توانند 97% از ذرات معلق در هوا را حذف کنند، از جمله ذرات ریزتر از 0.3 میکرومتر که می توانند وارد ریه ها شوند و باعث مشکلات سلامتی شوند. فیلترهای سنتی مانند فیلترهای HEPA نمی توانند این ذرات ریز را حذف کنند.
  • سرعت فیلتراسیون بالاتر: فیلترهای پلاسما می توانند هوا را سریعتر از فیلترهای سنتی تمیز کنند. این به این دلیل است که فیلترهای پلاسما از یک فرآیند فعال برای حذف آلاینده ها استفاده می کنند، در حالی که فیلترهای سنتی از یک فرآیند غیرفعال استفاده می کنند.
  • عمر طولانی تر: فیلترهای پلاسما می توانند تا 10 برابر بیشتر از فیلترهای سنتی دوام بیاورند. این به این دلیل است که فیلترهای پلاسما در معرض سایش و پارگی قرار نمی گیرند، زیرا از یک فرآیند فعال برای حذف آلاینده ها استفاده می کنند.
  • هزینه کمتر: فیلترهای پلاسما نسبت به فیلترهای سنتی ارزان تر هستند. این به این دلیل است که فیلترهای پلاسما از مواد ارزان تری ساخته می شوند و نیازی به تعویض مکرر ندارند.

فیلترهای پلاسما نیاز به تعویض در مدت کوتاه ندارند زیرا از یک فرآیند فعال برای حذف آلاینده ها استفاده می کنند. این فرآیند شامل تولید یون های مثبت و منفی است که ذرات آلاینده را باردار می کند. سپس این ذرات با یکدیگر برخورد می کنند و به یکدیگر می چسبند و در نهایت به صورت جامد در فیلتر جمع می شوند. برخلاف فیلترهای سنتی مانند HEPA که باید به طور منظم تعویض شوند، فیلترهای پلاسما نیازی به تعویض مکرر ندارند. فیلترهای HEPA باید هر 6 تا 12 ماه تعویض شوند ولی فیلترهای پلاسما باید هر 12 تا 24 ماه تعویض شوند.

برای اطلاعات جامع در رابطه با فناوری پلاسما پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله 5 مزیت سیستم های تصفیه هوا با فناوری پلاسما مراجعه کنید.

بنابراین اگر صاحب یک رستوران هستید، استفاده از دستگاه های تصفیه دود یک سرمایه گذاری ارزشمند است. این دستگاه ها می توانند به بهبود کیفیت هوا در آشپزخانه، کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و بهبود بوی آشپزخانه کمک کنند.

برای انتخاب دستگاه تصفیه دود مناسب باید اندازه رستوران خود را در نظر بگیرید. دستگاه تصفیه دود باید متناسب با اندازه رستوران شما باشد.نوع غذاهایی که سرو می کنید را در نظر بگیرید. اگر غذاهای سرخ شده یا گریل شده و کباب شده سرو می کنید، به یک دستگاه تصفیه دود با فیلترهای پلاسما نیاز دارید.