ابتدا لازم است تا در خصوص دستگاه های تصفیه و ضدعفونی هوا با لامپ UV توضیحاتی در خصوص این تکنولوژی داده شود. پس در ادامه با ما همراه شوید.

لامپ ماورای بنفش (UV ) چیست؟
یکی از اشکال طبیعی انرژی الکترومغناطیس تولید شده توسط خورشید، نور ماورای بنفش می باشد که در ردیف پایین نور مرئی جای گرفته و چهار طیف مختلف دارد. اکثر طیف های UV می تواند انواع گونه های میکروارگانیسم ها را نابود یا غیر فعال کنند ، به نوعی از تولید مثل آن ها جلوگیری می کند. بیشترین اثر میکروب کشی با طول موج ۷/۲۵۳ نانومتر ثبت شده که بیشترین استفاده در دستگاه های تصفیه و ضد عفونی هوا را نیز همین لامپ ها دارند. پس با استفاده از لامپ های UV با طول موج ذکر شده برای تصفیه هوا رایج است تا عمل نابود کردن میکروارگانیسم ها انجام شود.

دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا با لامپ UV چه ساختاری دارند؟

دستگاه های ضدعفونی کننده هوا با لامپ UV از دسته دستگاه های تصفیه هوا هستند که با انتشار نور ماورای بنفش با طول موج مشخص که در مقالات قبل تر به آن پرداختیم، با عبور هوا از محفظه ای که در آن این لامپ تعبیه شده باعث نابودی ذرات و آلاینده های بیماری زا مثل ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها می شود.

در دستگاه های تصفیه هوا موجود در بازار یا صرفا از  لامپUV  برای تصفیه و ضد عفونی کردن استفاده می­کنند و یا لامپ UV در آن ها یکی از مراحل تصفیه هوا می باشد و در کنار آن از فیلتر های دیگری نیز بهره برده می شود.

تصفیه هوا در دستگاه های تصفیه و ضدعفونی کننده با لامپ UV چگونه انجام می شود؟

با در معرض قرار گرفتن انواع میکروارگانیزم ها در برابر پرتو UVC ، ساختار و پیوندهای مولکولی DNA این عوامل تغییر پیدا می کند. با عقیم و غیرفعال شدن اندام¬های میکروبی؛ علاوه بر از دست دادن توان صدمه زدن، از تشکیل کولونی و  رشد، تکثیر و افزایش جمعیت شان جلوگیری به عمل آمده و قابل کنترل می گردند.

البته آگاه باشید در  برخی از دستگاه های تصفیه هوا از فیلتر مکانیکی هپا برای جذب ذرات آلاینده استفاده می¬شود و از لامپ uv برای کشتن میکروب¬ها و ویروس¬ها در کنار این فیلتر استفاده می¬شود. که خب پرشدن این فیلتر؛ با امحا و دورانداختنش همراه می¬گردد و عملاً استفاده از لامپ uv فقط ریسک انتقال آن به محفظه زباله  را کاهش می¬دهد.

 سوال: آیا لامپ UV به تنهایی عملکرد و سلامت ما را تضمین می­کند و یا خطری برای انسان ایجاد می­کند؟

مکانیزم عملکرد دستگاه های تصفیه و ضد عفونی هوا به این صورت است که با کشیدن هوا از طریق راه های ورودی دستگاه، مکش به داخل می شود، و با عبور از مقابل فیلتر لامپ UV، باعث نابودی میکروارگانیسم ها می شود.

چالش ها در مورد استفاده از دستگاه های تصفیه و ضدعفونی هوا با لامپ UV چیست؟

استفاده از لامپ UV باعث تغییراتی در مولکول های هوا نیز می شود به این صورت که امکان دارد باعث تولید گاز ازن شود. گاز اوزون در صورتی که انسان با آن به صورت طولانی مدت تماس داشته باشد خطر آفرین است، مخصوصا در محیطی که بیماران تنفسی و قلبی در آنجا هستند . هنگامی که مولکول اکسیژن موجود در هوا، از این فیلتر دستگاه رد می شود و در معرض نور قرار میگیرند، به دو اتم تقسیم شده و در نتیجه ترکیب هر یک از این اتم ها با یک مولکول اکسیژن دیگر گاز (O3)ازن تولید می شود. این گاز نیز اثر ضدعفونی کننده دارد اما از گاز ازن برای ضد عفونی محیط هایی استفاده می شود که در آن انسان حضور ندارد. حال در نظر داشته باشید با استفاده از دستگاه های تصفیه و ضدعفونی هوا به وسیله لامپ UV این گاز نیز ناگزیر تولید می شود. در ادامه بر چند مورد از عوارضی که این گاز می­تواند بر روی این یک فرد معمولی و بدتر از آن بر روی این افراد با بیماری پیش زمینه ای داشته باشد اشاره می شود:

  • احساس بد و درد در بینی، گلو و سر
  • حالت تهوع، حالت خستگی و گیجی
  • آلرژی و حساسیت پوستی

همچنین نگرانی دیگری که وجود دارد این است که اگر روزنه هایی وجود داشته باشد تا نور ماورای بنفش از داخل دستگاه به بیرون تابانده شود با توجه به انرژی بالای این طیف نور باعث تخریب در وسایل و حتی حضور انسان در کنار آن باعث ایجاد اسیب به ناحیه ای می شود که با نور ماورای بنفش در تماس است.

طبق بررسی های صورت گرفته میزان اثربخشی دستگاه های ضدعفونی کننده با لامپ UV براساس آزمایش هایی که صورت گرفته متفاوت است. مورد ویژه این حالت آن است که در برخی از مطالعات مشخص شده که لامپ UV با واکنش ناقص بعضی از ذرات آلاینده، این ذرات را به مولکول های ناشناخته و خطرناکی تبدیل می کنند که می توانند سلامتی ما را با تهدیدات جدی رو به رو کنند.

در سندی که حفاظت محیط زیست در آمریکا که با کلمه اختصاری EPA شناخته می شود منتشر شده است، ضعف لامپ UV برای تصفیه کامل هوا است چرا که واکنش هایی که داخل دستگاه ضد عفونی هوا با لامپ UV رخ می­دهد؛ صرفا برای نابود ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها است اما روی دیگر ذرات خطرناک و آلاینده های بسیار ریز که در هوای شهر ها هستند و بخش بزرگی از آلودگی هوا مربوط به همین مورد می شود، اثر چندانی نمی توانند داشته باشند. بنابراین طبق نظر سازمان محیط زیست آمریکا، UV به تنهایی برای تصفیه هوا کافی نیست و باید در کنار آن از فیلترهای دیگری برای به دام انداختن یا از بین بردن ذرات آلاینده بهره برد و یا کامل آن را در دستگاه هایی که با بیماران در تماس است حذف نمود.

نتیجه گیری:

آنچه مسلم است بهترین راه حل برای مقابله آلودگی هوا ، کنترل و یا حذف منابع آلوده کننده هوا و سطوح است که کار راحتی با استفاده از شیوه هایی مثل استفاده از مواد شیمیایی و … نیست. بنابراین استفاده از دستگاه های تصفیه هوا می تواند کمک بسزایی در کنترل آلودگی داشته باشد . اگر نگران آلاینده های بیولوژیکی مثل ویروس ، باکتری و … در هوای اطراف خود هستید، استفاده از دستگاه هایی که بدون تولید گاز ازن و لامپ UV و همچنین تخریب بالای میکروارگانیزم ها، عمل تصفیه و ضدعفونی را انجام می دهد و مبنای فیلتراسیون جذب نیست؛ پیشنهاد خوبی است. در ادامه به شما پیشنهاد می دهیم تا مقاله مربوط به تکنولوژی پلاسما و استفاده از این تکنولوژی در دستگاه های تصفیه و ضد عفونی را مطالعه کنید.

مزایا و فواید دستگاه تصفیه هوا پنتا پلاسما - دستگاه ضد عفونی کننده هوا خانگی

راه حل:

دستگاه تصفیه وضدعفونی هوا شرکت پنتا

تکنولوژی جدید تصفیه هوا دارای مزایای قابل توجهی نسبت به روش­های مشابه مرسوم می­باشد. چند نمونن از مزایا در زیر آمده است.

  • تخریب آنی میکروارگانیزم­ها و پاتوژن­های هوا و سطوح
  • قابلیت حذف گرد و غبار و ذرات معلق موجود در هوا
  • عدم مصرفی بودن و تعویض شدن فیلتر
  • افزایش عمر فیلترهایی همچون هپا، کربن و …
  • کاهش توان مصرفی، بدون افت فشار
  • عدم نشر گاز مضر (ازن) و دوستدار محیط­زیست
  • کاهش قابل توجه هزینه­ها و به تبع افزایش درآمد برای بیمارستان­ها
  • استفاده در کنار افراد؛ بدون محدودیت حضور افراد و حجم آلودگی

دستگاه تصفیه هوای پنتا دارای سیستم مکمل ضدعفونی­کننده سطوح و هوای محیط­های اطراف می­باشد که بدون استفاده از مواد شیمیایی، کاملا سبز با بهره­گیری از روش طبیعت؛ حس طراوت، پاکیزگی و تمیزی را برای افراد استفاده کننده به ارمغان می­آورد.

دستگاه تصفیه­کننده هوای پنتا تمام مجوزها و تاییدیه­های الزامی وزارت بهداشت را اخذ نموده است که با توجه به گارانتی 18ماهه تمام هموطنان عزیز می­توانند بدون نگرانی از این فناوری استفاده کرده و محیط بدون ویروس کرونا  و باکتری را برای خانواده و همکاران خود به ارمغان آورند.

دستگاه تصفیه هوا خانگی پنتا پلاسما بهترین دستگاه تصفیه کننده هوا برای منزل