امروزه تمایل به نگهداری حیوانات خانگی  در بسیاری از خانواده ها رواج پیدا کرده است. نگهداری از حیوانات علاوه بر مزایایی همچون : کاهش استرس و اضطراب، کمک به کودکان در یادگیری مسئولیت پذیری و همدلی ، ایجاد احساس ارتباط و تعلق ،  دارای معایبی مانند: ایجاد بیماری های  مختلف انگلی  ، ویروسی  ، باکتریایی است که ممکن است از داشتن آن منصرف شوند.

شما ممكن است با بیماری های مختلف تنفسی از قبیل : آلرژی ‌‌، آسم ، عطسه، سرفه و… دست و پنجه نرم کنید که منشأ آن ها آلاینده های درون محیط خانه یا محیط بیرون هستند.

بسیاری از مردم بر این باورند که داخل خانه هوای سالم تری نسبت به محیط بیرون  دارد در حالی که در بعضی از موارد ممکن است عامل اصلی این بیماری ها محرک های داخل محیط خانه باشد ولی ما به آن بی توجه هستیم. یکی از این محرک ها نگهداری حیوانات خانگی در منزل است. در این مقاله راهکاری برای حفظ سلامت اعضای خانواده در کنار نگهداری از حیوانات خانگی ارائه میشود، چرا که یکی از دغدغه های اصلی نگه داری از حیوانات خانگی مثل سگ، گربه، طوطی و … انتقال بیماری است که ممکن است از از طریق هوا به انسان منتقل شود که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بیماری های قابل انتقال از طریق حیوانات خانگی چیست؟

ما با توجه به این که برخی از بیماری های ناشی از حیوانات حساسیت ‌های شدیدی ایجاد می‌کند، که منشا آن‌ها آلاینده‌هایی هستند که از طریق هوا منتقل می‌شوند و از طریق حیوانات در محیط پخش می‌شوند‌، برای جلوگیری از انتشار این آلاینده ها استفاده از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هایی که توانایی بالایی در تخریب میکروارگانیزم ها دارند، مثل فیلتر پلاسما استفاده کرد که می‌تواند بسیار مفید باشد. برای مثال، بیمارانی که دارای آسم یا حساسیت شدیدی نسبت به آلودگی هوا هستند، با استفاده از این دستگاه می‌توانند از تاثیرات آلاینده‌های هوا در بدن خود جلوگیری کنند و وضعیت خود را بهبود بخشند که در مقاله تاثیر تصفیه کننده هوا با فیلتر پلاسما برای بیماران میتوانید اطلاعات جامعی در این خصوص کسب کنید. در ادامه به چند مورد از بیماری هایی که از طریق حیوانات خانگی به افراد می‌تواند انتقال پیدا کند می‌پردازیم.

طبق أمار جهانی سالانه بسیاری از افراد به بیماری های ناشی از حیوانات مبتلا می‌شوند به طور مثال ۵۹ هزار انسان دراثر ابتلا به هاری از دنیا میروند. یکی از راهکار های موثر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از نگهداری حیوانات خانگی استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

تب:

نوعی تب بیماری عفونی حاد یا مزمن است که از طریق بعضی از حیوانات به خصوص پرندگان، به انسان منتقل می‌شود.به طور مثال در طوطی علائمی شبیه ذات‌الریه ایجاد می‌کند که عامل این بیماری باکتری کلامیدیا پسیتاسی است و درمان آن با تتراسیکلین صورت می‌گیرد. این یک عفونت باکتریایی است و ممکن است تشخیص این عفونت در پرندگان دشوار باشد زیرا آن‌ها اغلب علائمی ندارند و این امر پیشگیری را دشوارتر می‌کند.

عفونت‌های تنفسی و ریوی:

از جمله بیماری‌های تنفسی که میتواند از حیوانات خانگی به ویژه سگ ها به انسان منتقل شود، تب کیو است تب کیو از جمله بیماری های باکتریایی است که می‌تواند از سگ به انسان منتقل شود در بعضی مواقع می‌تواند باعث بیماری‌های عفونی، ریوی و درگیری بافت قلبی افراد  نیز شود. این بیماری  اگرچه خطرناک است اما به راحتی قابل کنترل است.

آلرژی و آسم:

بیماری آلرژی یکی از شایع ‌ترین بیماری‌های امروزی است که معمولا به دلیل واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن به آلرژن ‌ها ایجاد می‌شود. آلرژن ‌ها می‌توانند از منابع مختلفی نظیر غذا، هوا، دارو، حیوانات خانگی و غیره منتقل شود.

علائم بیماری آلرژی می‌تواند شامل خارش پوستی، قرمزی، سوزش و التهاب، عطسه، سرفه آبریزش بینی،افت فشار خون و گاهی اوقات تنگی نفس باشد.

همچنین بیماری آسم یک بیماری التهابی مزمن در مجاری تنفسی است که معمولا با شرایط ناخوشایندی همچون خلط، سختی در نفس کشیدن و تنگی نفس همراه است. در بیماران آسماتیک، مجاری تنفسی به دلیل واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف، همچون آلرژن ‌ها، تحریک‌کننده ‌های شیمیایی، سرما و عفونت ‌ها، باعث مشکلات تنفسی می‌شوند.

آیا دستگاه تصفیه هوا برای منزل تاثیری دارد؟

فیلتر هوا برای حیوانات خانگی پرنده آسم جلوگیری از انتقال بیماری

دستگاه تصفیه هوا یک دستگاه الکترونیکی است که برای حذف آلاینده ها از هوا استفاده می شود. این آلاینده ها می توانند شامل گرد و غبار، دود، بخارات، ویروس ها، باکتری ها و… باشند. دستگاه تصفیه هوا با استفاده از فیلتر های کارآمد، این آلاینده ها را از هوا حذف و هوای پاک و سالم را به محیط باز می گرداند.

دستگاه های تصفیه هوا می‌توانند برای بهبود کیفیت هوا در خانه، محل کار و سایر محیط های بسته استفاده شوند. می توانند به بهبود سلامتی افراد، کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند. در مقاله تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل به صورت جزئی تر به این موضوع پرداخته می‌شود.

دستگاه های تصفیه هوا با استفاده از یک یا چند فیلتر کار می کنند. فیلترها آلاینده ها را از هوا جدا می کنند و سپس هوای تمیز را به محیط بازمی‌گردانند. برخی از رایج ترین انواع فیلترهای مورد استفاده در دستگاه های تصفیه هوا عبارتند از: 

فیلتر پلاسما: این فیلتر با راندمان بالا توانایی حذف تمامی میکرو ارگانیزم ها را داراست.

فیلتر پلاسما توان جذب ذرات معلق با اندازه‌های بسیار ریز تا درشت را در خود دارا است، نیاز به تعویض ندارد، مانع عبور جریان هوای سالم نمی‌گردد و راندمان بسیار بالاتری نسبت به بقیه فیلتر ها دارد.

فیلتر پیش فیلتر: این فیلتر بزرگترین آلاینده ها مانند گرد و غبار و موی حیوانات را حذف می کند.

فیلتر هپا: این فیلتر ریزترین آلاینده ها مانند ذرات معلق در هوا، باکتری ها و ویروس ها را جذب می کند

هدف استفاده از فیلتر هپا جذب ذرات ریز آلاینده تا ۰.۱ میکرون است که بیشترین خطرات را برای سلامت انسان دارند.

فیلتر کربن فعال: این فیلتر بوها و گاز و بخارات موجود در هوا را از بین می برد. برای استفاده از این فیلتر و برای جلوگیری از رسوب ذرات گرد و غبار و برای کارایی بهتر این فیلتر برای تصفیه کردن بهتر بو و گاز ها باید یک پیش فیلتر قبل از این فیلتر استفاده شود.

بهتر است برای حفظ هوای سالم در داخل خانه و جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از حیوانات خانگی از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر های پلاسما، هپا و کربن استفاده شود.

دستگاه تصفیه هوا پنتا پلاسما با داشتن فیلتر های قوی قابلیت حذف انواع آلاینده ها تا درصد زیادی دارد که هوای سالم را در اختیارتان قرار می‌دهد. در دستگاه تصفیه هوای پنتا پلاسما علاوه بر فیلتر های کربن و هپا، فیلتر پلاسما نیز وجود دارد که بر خلاف فیلتر های دیگر نیاز به خرید و تعویض مکرر ندارد و به راحتی قابل احیا می‌باشد و در عین حال راندمان بالایی دارد.

دستگاه تصفیه هوا پنتا پلاسما با داشتن فیلتر های قوی قابلیت حذف انواع آلاینده ها  تا درصد زیادی دارد که هوای سالم را در اختیارتان قرار می‌دهد. در دستگاه تصفیه هوای پنتا پلاسما علاوه بر فیلتر های کربن و هپا، فیلتر پلاسما نیز وجود دارد که بر خلاف فیلتر های دیگر نیاز به خرید و تعویض مکرر ندارد و به راحتی قابل احیا می‌باشد و در عین حال راندمان بالایی دارد.

در نتیجه با تهیه دستگاه پنتا پلاسما می‌توانید به بهبود کیفیت هوای محیط کمک کنید. در این خصوص مشاوران ما برای پاسخ گویی و پشتیبانی هر چه بهتر به شما آماده اند. قابل ذکر است که تمام محصولات شرکت دانش بنیان پنتا پلاسما دارای 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش اند و ما تضمین می‌کنیم که دستگاه های شرکت به بهترین شکل ممکن کارایی دارند.